موفقیت قرص انسولین لاک پشتی در یک تحقیق جدید

8 فوریه 2019- تحقیقات نشان داد قرصی با طراحی جدید که حاوی یک میکرونیدل کوچک است می تواند یک روز به عنوان جایگزینی برای تزریق انسولین استفاده شود.

این قرص که با نام SOMA شناخته می شود، نام خود را از "self-orienting millimeter-scale applicator" گرفته است. این قرص به شکل یک کپسول حاوی یک سوزن کوچک می باشد و در مطالعات حیوانی نتایج مثبتی را ارائه نموده است.

این قرص نوآورانه توسط موسسه ی فناوری ماساچوست (MIT) در ایالات متحده ساخته شده است. شکل کپسول از لاک پشت خاصی بنام لاک پشت لئوپارد، که معمولا در آفریقا یافت می شود، الهام گرفته شده است. لاک پشت لئوپارد یک پوسته ی شیب دار و گنبدی شکل دارد که اجازه می دهد تا در صورتی که حیوان برعکس شود بتواند خود را برگردانده و در موقعیت صحیح قرار دهد. شکل این کپسول همانند شکل لاک این لاک پشت است و بهمین شیوه عمل می کند و اجازه می دهد که سوزن به سمت دیواره ی معده قرار گیرد.

کپسول SOMA دارای یک فنر فشرده است که انتهای آن سوزن انسولین قرار دارد. یک دیسک قندی روی نیدل را می پوشاند و تا زمانی که کپسول به معده نرسد از روی آن کنار نمی رود. هنگامی که این دیسک قندی در معده حل می شود، فنر آزاد می گردد و نیدل وارد دیواره ی معده شده و انسولین را به دیواره ی معده تزریق می کند. حدود یک ساعت پس از بلع این کپسول، انسولین به جریان خون منتقل می شود.

هنگامی که این قرص بر روی خوک ها آزمایش شد، SOMA به همان شکل قابل انتظار عمل کرد و دوزی از انسولین که معادل دوز انسولین مورد نیاز برای افراد وابسته به انسولین بود را به بدن خوک تحویل داد. علاوه بر این، نشانه هایی از آسیب به بافت معده یا تغییر در شکل مدفوع مشاهده نشد.

اگر این تکنیک در نهایت بر روی انسانها آزمایش و موثر واقع شود، میتواند روزی به طور کامل جایگزین تزریق انسولین گردد. با این حال، تیم تحقیقاتی تاکید کرد که ممکن است تا زمان عرضه ی این قرص به بیماران یک دهه زمان لازم باشد.

دکتر Giovanni Traverso، متخصص گوارش در بیمارستان بوستون، گفت: انگیزه ی ما آسان تر نمودن مصرف دارو، به ویژه داروهایی است که نیاز به تزریق دارند. یک مثال کلاسیک آن انسولین است، اما داروهای بسیار دیگری نیز وجود دارند. هنگامی که دارویی به دیواره معده تزریق می شود، این دارو می تواند بسیار سریع در بدن توزیع شود. معده دردهای شارپ را احساس نمی کند و نسبت به اشیای کوچک و تیز، تحمل بالایی دارد.

پروفسور Robert Langer، استاد دانشگاه علوم بهداشتی و فنآوری هاروارد- MIT، و یکی دیگر از محققین این پروژه گفت: اصول علمی پشتیبان سیستم SOMA و خود این سیستم، توانایی ارائه ی مولکولهای بزرگ دارویی مانند پپتیدها، پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک، را بصورت خوراکی دارد. این کشف نه تنها تحویل دارو بلکه کشف مواد دارویی را متحول خواهد نمود، زیرا هدف اکثر تلاش های تحقیقاتی اخیر برای کشف مواد دارویی، ساخت مولکولهای دارویی کوچکی است که به صورت خوراکی قابل مصرف باشند .یافته های این تحقیق در مجله ی Science منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/feb/leopard-tortoise-insulin-pill-shows-success-in-new-trial-95097911.html